إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون

آیت الله سید محمد جواد آیت اللهی / 15 تیر 1397

امام جمعه موقت یزد:

مسوولان به فکر مهار گرانی کالا و خدمات باشند

یزد - ایرنا - امام جمعه موقت یزد گفت: تورم فشار زیادی بر مردم و محرومان جامعه وارد کرده است، مسوولان باید با برنامه ریزی و همکاری لازم به فکر مهار گرانی اجناس ضروری مردم و خدمات باشند.

حجت الاسلام سید محمدجواد آیت‌ اللهی در خطبه های نمازجمعه این هفته شهر یزد افزود: وضعیت اقتصادی موجود به گونه ای است که موجب نارضایتی اقشار مختلف مردم شده است و مدیران اجرایی با تدبیر جلو افزایش قیمت ها و گرانی ها را بگیرند.
وی ادامه داد: بی توجهی به وضعیت موجود موجب افزایش تورم می شود که به هیچ وجه مناسب جامعه اسلامی و مردمی که در خدمت کشور و نظام اسلامی هستند، نیست .
امام جمعه موقت یزد تصریح کرد: راه حل اساسی مهار تورم و پیشگیری از گرانی ها کالا و خدمات ، توجه عملی مسوولان به توصیه های مقام معظم رهبری در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی است که باید انجام شود.
آیت اللهی تصریح کرد: بخشی از تورم و گرانی ها مربوط به موضوع تحریم دشمنان علیه کشور است و بخش زیادی هم به سوء مدیریت ها و بی توجهی به ظرفیت های داخلی هست که باید برای حل آن اقدام کرد.
وی در ادامه به اهمیت حجاب و عفاف در جامعه اشاره کرد و گفت: در یزد برخی ها به رعایت پوشش مناسب توجه ندارند و در این ارتباط بر ضرورت برنامه ریزی و فرهنگ سازی برای رعایت حجاب تاکید کرد.
خطیب موقت نماز جمعه یزد از نهادهای فرهنگی ، آموزشی و خانواده ها خواست تا نظارت بیشتری بر مسائل اخلاقی و فرهنگی فرزندان خود داشته باشند تا آنها در دام دشمن و تهدید نرم دشمنان اسلام و نظام نیفتند.
آیت اللهی در ادامه به سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اشاره کرد و در خصوص فضایل و مناقب و نقش موسس فقه جعفری در تربیت شاگردان و خدمت به دین اسلام و شیعه مطالبی بیان کرد.
هم اکنون در 21شهر و هفت روستای استان یزد نماز جمعه با حضور قشرهای مختلف مردم اقامه می شود.
این استان بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در شهرها و بقیه در روستاها زندگی می کنند. 
7536/ 2047/

انتهای پیام /* 

حجت الاسلام والمسلمین آقا سید اسدالله آیت اللهی (2) :

 

حجت الاسلام والمسلمین آقا سید اسدالله آیت اللهی (2) :

شهامت در مبارزه ، سلامت و صداقت در مدیریت

ارتباط نگارنده با مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقا سید اسدالله آیت اللهی علاوه بر اینکه در مسجد مصلٌی عتیق یزد ماموم ایشان بودم در مجالسی مختلف و از جمله مجالس عقد کنان نیز بود ؛ و بخصوص از سال 1337 که دانش آموز دبیرستان پهلوی در مرز جنوبی محلٌه مصلٌی بودم و هرروز از خانه مان در کوچه گودال مصلٌی ، شمال محلٌه ، برای رفت و بازگشت از جلوی مسجد میگذشتم .

درر آن زمان محلٌه مفهومی قوی تر از امروز داشت چنانکه اگر یکی از بچٌه های محلٌه با بچٌه ای از محله ی دیگر وارد دعوا می شد ؛ بچٌه های محلٌه حتیبه قیمت کتک خوردن سخت نیز اورا تنها نمی گذاشتند و به همین قیاس است که امام جماعت محلٌه تا به چه حدٌ برای اهالی محلٌه ارزش داشت .

اگر کسی برای عقد به سراغ آقا سیٌد اسدالله می رفت برای ثبت عقد دفتر پدرم ، آقا میرزا جواد ( دفتر ازدواج 34 یزد ) ، را معرفی می کردند و متقابلا" هرکس که برای عقد به دفتر 34 میرفت توصیه می شد که برای خواندن خطبه ی عقد و صیغه ایجاب یا صیغه قبول از آقا سیٌد اسدالله دعوت به عمل آورد .

عقدی در محلٌه چهارمنار و در منزل یکی از افراد نیمه اعیان یزد بود که من دفتر عقد را برده بودم و نزد آقا سیٌد اسدالله نشسته بودم و پدرم آنقدر تاخیر داشتند که پدر داماد در صدد برآمد تا عاقد دیگری خبر کند . آقا سید اسدالله در حالی که نگران حق را به جانب صاحبان جلسه می دادند آنان را متوجٌه کردند که والده ی آقا میرزا جواد دچار کسالتی شدید شده بودند و ... از جای خود بلند شدند که مثلا" در صدد یافتن آقا میرزا جواد بر آیند که پدرم وارد مجلس شدند و مسئله رفع شد .

پس از اینکه از مجلس عقد بیرون آمدیم جریان را برای پدرم شرح می دادم که آقا سید اسدالله خطاب به من فرمودند :

قبل از اینکه من و پدرت خویشاوند و از خاندان مشهور و گسترده آیت اللهی در یزد ، همکار ، هم محلٌه ای ، و ... خلاصه اش حسابی رفیق باشیم و بخصوص قبل از اینکه کاسب و در پی یک لقمه نان حلال باشیم بنده ی « خدای روزی رسان » هستیم و وظیفه ی ما بندگی است

عقد کردن هم برای ما قبل از هر چیز بندگی خداست

پس از آن عمل به دین و تبلیغ دین است :

« ما برای وصل کردن آمدیم » و صلح و صلاح مردم ...

و آنگاه کسب روزی حلال ...

در این مورد ، اخلاقا" و انصافا" من نمیتوانستم فقط جنبه ی مادٌی قضیه را ببینم و با دیگری صیغه ی عقد را بخوانیم ... اگر ما راستی و درستی را تبلیغ میکنیم  باید خودمان قبل از هرکس راست و درست باشیم . همه به فکر خود هستند و هیچکس نخواست ببیند مبادا بلایی به سر آقا میرزا جواد آمده است که تاخیر کرده اند . اوٌل اسلام ، اخلاق و انصاف ....

( خاطرات دیگری هم از این جلسات عقد کنان مشترک داشته و دارم که برخی را قبلا" در سیستم مجازی آورده ام و برخی دیگر را نیز در شرایط مقتضی خواهم آورد )

 

حجت الاسلام  والمسلمین آقا سید اسدالله آیت اللهی :

 

 

 

حجت الاسلام آقا سید اسدالله آیت اللهی :

شهامت در مبارزه ، سلامت و صداقت در مدیریت .

(خاطره)

حجت الاسلام آقا سید اسدالله آیت اللهی سالهایی دراز امام جماعت مسجد مصلی عتیق بودند که من در آن محلٌه زندگی میکردم و قاعدتا" از 1336 تا تقریبا" ده سال ، گاه بگاه ماموم ایشان ...

امٌا غالبا" وقتی به مسجد می رفتم در عمل یکی از خدٌام مسجد بشمار می رفتم و آن نیز نه به این دلیل که ایشان از خویشان ما بودند ؛ خویشی ایشان با ما چندان نزدیک نبود ، بلکه بیشتر به دلیل رفاقت و همکاری ایشان با پدرم بود . گفته می شد پس از فوت حجت الاسلام حاج میرزا علی آیت اللهی ، پدر ِ پدرم ( که قبل از آن لقب اجدادی خود ، یعنی شریف ، را داشته اند ) ، که امام جماعت همین مسجد بودند ؛ مردم خواهان جانشینی پدرم ، آقا شیخ جواد آیت اللهی ، گرچه مکلٌا شده بوده اند ، به جای پدرشان شده بودند و ایشان که مشاغل دیگری داشتند و بخصوص مکلٌا شده بودند بیشتر به دلیل نوع شخصیت و زندگی شخصی - اداری خود شرایط را مناسب نمی دیدند و بالاخره پس از چند روز اقامه نماز جماعت در آن مسجد در پی جانشینی مناسب برای پدر تازه در گذشته شان برآمده بودند .

حاج میرزا علی دارای هفت پسر بوده اند که فرزند دوٌمشان ، میرزا محمد ، در آن زمان قریب الاجتهاد بیشتر در شهرهای مختلف در راس اداره ثبت اسناد و املاک قرار می گرفته از یزد به دور بوده اند . فرزندچهارمشان میرزا کاظم ، با تحصیلاتی حوزوی نسبی بدون تمایل به امامت جماعت مسجد مصلی عتیق نبوده اند لیکن در خارج از شهر یزد در اداره فرهنگ ( آموزش و پرورش ) شاغل بوده اند . فرزند پنجمشان میرزا باقر گرچه تا حدودی ملبس به لباس روحانیت و مشتاق برعهده گرفتن این امامتِ جماعت  ، ابدا" در شرایط چنین مهمٌی نمینموده اند .

شخ جواد یا آقا میرزا جواد ، که رفاقتی قبلی با آقا سید اسدالله داشته اند و ایشان را که امامت مسجد سر دوراه را داشته اند ؟ کاملا" موجٌه و دارای شرایط می دیده اند پس از مشورت با آیت الله العظمی حاج شیخ جلال الدین آیت اللهی و برخی از دائی های خود چون آقا سید مهدی آیت اللهی و آیت الله آقا سید مرتضی ( سید علی ) آیت اللهی و نیز پسر دائی خود حاج آقا طاهر و... از آقا سید اسدالله دعوت می کنند که به جای مرحوم پدرشان ، امامت مسجد مصلی را لااقل در یک یا دونوبت از روز برعهده گیرند . ( البته حاج میرزا علی امامت جماعت نوبت صبح مسجد ملٌا اسماعیل را نیز ، چون میراثی از خاندان شریف که در چهار یا پنج نسل امامت آن مسجد را بر عده داشته اند حفظ کرده بوده اند که در آن موقعیت و با عدم حضور شیخ جواد ؛ روحانی دیگری خود را به آن محراب و منبر می رسانند ... ) .

بلافاصله آقا میرزا جواد با چند نفر از برادرانشان و تعدادی از بزرگان و سایر اهالی محل آقا سید اسدالله را به مسجد مصلٌی می برند و نه تنها جانشین حاج میرزا علی مینمایند بلکه چون حاج میرزا علی سردفتر ازدواج شماره 34 یزد هم بوده اند و آقا میرزا جواد جانشین ایشان شده بوده اند آقا سید اسدالله را نیز در انعقاد ازدواج ها ، بخصوص در آنچه که مربوط به اهالی محلٌه های مصلی ، سردوراه ، چهار منار ، پشت باغ و... می شده است شریک می دارند .

( ادامه دارد )

چرا همیشه سزای نیکی ، نیکی نبوده و نیست ؟!

 

چرا همیشه سزای نیکی ، نیکی نبوده و نیست ؟!

چرا روحانیان دودمان آیت اللهی یزدی از شهرت استحقاقی خود بی نصیب مانده اند ؟ :

1 – امروز « شیعه دوازده امامی » ( تقریبا" از همان « مکتب اصولی » پیروان وحید بهبهانی ) مذهب اکثریت مردم ایران را تشکیل می دهد ؛ و از این رو حجج اسلام ، آیات عظام و آیات عظمای متعددی در عرصه های گوناگون اجتماعی – فرهنگی – مذهبی شناخته شده ، معروف و مشهور ، و از بین حاضرین برخی دارای پیروانی متعدد می باشند ؛ امٌا کمتر کسی ، و حتی کمتر پژوهشگری حوزوی از مقام و منزلت آخوند ملٌا اسماعیل عقدائی یزدی ، شاگرد مبرز سید بحر العلوم ، و سردودمان آیت اللهی یزدی ، با خبر است ؛ حال آنکه وی جزو یکی از هفت – هشت نفر بنیانگذار اولیٌه مکتب اصولی در ایران بشمار می رفته است ؛ و بنا به قرائن و شواهد موجود ، از جمله با ساخت مسجد اعظم یزد که امروز بنام خود وی به مسجد ملٌا اسماعیل شهره است ، و محل اقامه نمازجمعه در شهر یزد است ، بنیانگذار حوزه علمیه شیعه دوازده امامی یزد ، یکی از سه – چهار حوزه شیعه دوازده امامی در زمان خود ( عصر سلطنت فتحعلیشاه ) ، و شاید تا حدودی در ردیف حوزه های علمیه کربلا و نجف بوده است .

توجٌه کنیم که :

1 – مگر در مواردی باصطلاح استراتژیکی ، و به منظور کاهش بیم فتحعلیشاهی از قدرتگیری حوزه های علمیه و عداوت با آنها ، نه تنها مدح و مجیز سلاطین و حکٌام زمان را نمی گفته است ، بلکه اصولا" حتی درخدمات بسیار بزرگ و پرهزینه ای که انجام می داده است ، اعتنائی به حکومتیان نداشته است تا متقابلا" توسط مورخان و منشیان درباری و حکومتی مورد تکریم و تمجید قرار گرفته از آنجا در آثارشان در زمره مشاهیر اعظم ذکر شود .

2 – فرزندان بلافصل وی ، که در زمان رحلت زودرسش کودکانی بیش نبوده اند ، به دلیل جایگاه عرفانی خود و سایر شرایط مشابه ، در مقام و موقعیت معرفی پدر خود طی آثاری مکتوب برنیامده اند ؛ یا اینکه آثار مکتوب ایشان ، یا از خیل شاگردان ملٌا اسماعیل ، به دست ما نرسیده است .

3 – چون اندکی پس از رحلت زودهنگام آخوند ملٌا اسماعیل عقدائی یزدی ، فرقه هائی چون شیخیه ، که طی عمرش ، البته بصورتی محترمانه و مؤدبانه ، در مباحثه و مبارزه و مقابل آنان قرار داشته است در یزد قدرت یافته اند ، و آنگاه پس از رحلتش  بابیه ، و حکٌامی قاجاری بر شهر یزد از این گروه ها ! برهمه یا لااقل بر نیمی از جمعیت یزد که تقریبا" بلافاصله پس از رحلت وی و از زمان حکومت ناصر الدین شاه و صدارت عظمای امیر کبیر منصوب شده اند ؛ نه تنها آثاری در معرفی کافی و سزاوارانه ی وی منتشر نشده اند بلکه چه بسا به صورتی مستقیم یا غیر مستقیم مطالبی عناد آمیز نسبت به وی انتشار داده اند ؟ ! ؛ و این خصومت نامه ها چه بسا بعدا" به اشتباه دستمایه پژوهشگرانی نا آشنا قرار گیرند .

4 – فراموش شدن به دلیل مرور زمان ، و حکومت حوزوی روحانیان باصطلاح درباری و حکومتی بر حوزه های علمیه یزد پس از وی ، و ناتوانی های مالی روحانیان واقعی در آن زمان ...

 

آیت الله سید محمد جواد آیت اللهی : قاچاق مغایر با اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی است

امام جمعه موقت یزد:

قاچاق مغایر با اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی است

حجت‌الاسلام سید جواد آیت‌اللهی
شناسهٔ خبر: 4270227 - جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
خبرگزاری مهر > یزد
یزد ـ امام جمعه موقت یزد گفت: واردات کالای قاچاق مغایر با اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمدجواد آیت‌اللهی در خطبه‌های امروز نمازجمعه یزد با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال حمایت از کالای ایرانی اظهار داشت: تحقق این هدف با شعار و سخنرانی محقق نمی شود و مسئولان باید در عمل برای تحقق آن تلاش کنند.

وی عنوان کرد: مسئولان باید راهکار عملی و برنامه برای حمایت از کالای ایرانی ارائه دهند و هر آنچه می تواند به عنوان یک سد راه در این مسیر مطرح باشد را از میان بردارند.

آیت‌اللهی تاکید کرد: نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب از روی حکمت انجام شده بنابراین باید تلاش شود تا در عمل به این شعار برسیم.

امام جمعه موقت یزد خاطرنشان کرد: دولت باید ابتدا از ورود کالای قاچاق جلوگیری کند زیرا کالای قاچاق عامل بیماری اقتصاد است.

وی با اشاره به اینکه امروز می‌بینیم که در مقابل چشمان مسئولان، کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: ورود کالای قاچاق مغایر با اهداف اقتصاد مقاومتی و شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی است.

آیت‌اللهی همچنین به تشریح دیگر وظایف دولت در راستای تحقق شعار سال پرداخت و بیان کرد: باید عوامل رکود اقتصادی از میان برداشته شود و از تولیدکنندگان داخلی حمایت صورت گیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، تولیدکنندگان و صنعتگران نیز باید نسبت به تولید کالاهای با کیفیت طبق استانداردها اقدام کنند تا در مردم نسبت به خرید کالاهای آنها، رغبت ایجاد شود.

امام جمعه موقت یزد تاکید کرد: مردم باید برای حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال مولد و مفید بیش از گذشته در خرید اجناس داخلی احساس مسئولیت کنند زیرا بدون همراهی و حمایت آنها نمی توان در مسیر منویات رهبری معظم انقلاب اسلامی حرکت کرد.

آیت اللهی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک فرا رسیدن عید مبعث بیان کرد: اسلام امروز بیش از هر زمان دیگری فراگیر شده و دشمنان از همین موضوع هراس دارند بنابراین در صدد ترویج اسلام هراسی هستند اما اقدامات آنها نتیجه عکس می‌دهد و گرایش مردم در سراسر جهان هر روز به اسلام بیشتر می شود.

آیت الله سید جواد آیت اللهی ، امام جمعه موقت یزد ، گفت :

   

امام جمعه موقت یزد:

مسوولان با مظاهر فساد در استان یزد مبارزه کنند

یزد - ایرنا - امام جمعه موقت یزد گفت: مسوولان و تمام نهادهای فرهنگی و تبلیغی با همکاری یکدیگر با مظاهر فساد و گناه در این استان که به هیچ وجه در شان آن نیست ، مبارزه کنند و مانع برخی بدحجابی و ناهجاری های اجتماعی شوند.

حجت الاسلام سید جواد آیت اللهی در خطبه های نماز جمعه این هفته با انتقاد از اینکه روز به روز مظاهر برخی فسادها و گناهان در استان بیشتر می شود، افزود: متاسفانه انجام برخی گناهان در این استان که به دارالعباده مشهور است، به صورت علنی انجام می شود.
وی ادامه داد: یزدی ها برای انقلاب اسلامی حدود چهار هزار شهید تقدیم کردند به هیچ وجه پذیرفته نیست، در آن افرادی به خود اجازه دهند که دنبال گناه و بی بندوباری باشند.
امام جمعه موقت یزد تصریح کرد: برخی بانک ها هنوز ربوی هستند و ربا در آنها وجود دارد در حالی که بارها مراجع تقلید همه را از ربا منع کردند، باید مسوولان جلو ربا را در استان بگیرند.
آیت اللهی اظهار کرد: وجود ربا و لقمه های حرام و شبهه ناک قطعا نتایج خوبی برای انسان ندارد، باید با کارهای فرهنگی جلو برخی خلاف ها و گناهان در جامعه گرفته شود.
خطیب موقت نماز جمعه یزد تصریح کرد: انقلاب اسلامی به سادگی بدست نیامده است که ما و مسوولان در برابر برخی فسادها و گناهان در استان یزد که این همه شهید دادیم ، بی تفاوت باشیم که این قبیل امور اثرهای سوء در جامعه دارد.
محی الدینی در ادامه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اشاره کرد و علت وجود بخش زیادی از گناهان را بی توجهی مردم به این فریضه بزرگ الهی در استان دانست .
وی همچنین با اشاره به سالروز شهادت امام کاظم (ع)، بخشی از فضایل و مناقب این امام همام و نقش آن حضرت را در تاریخ شیعه و اسلام بیان کرد.
امام جمعه موقت یزد در ادامه طرح توسعه مسجد تاریخی ملا اسماعیل یزد را برای برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی در مرکز استان ضروری ذکر کرد و همکاری خیران و مردم را در این ارتباط خواستار شد.
نماز عبادی سیاسی جمعه در 27شهر و روستای استان یزد برگزار می شود.
7536/ 2047/

انتهای پیام /* 

از محبت خارها گل می شود

 خاطره ای از مرحوم آیت الله سیٌد مرتضی ( سیدعلی ) آیت اللهی

یاد دائی آیت الله به خیر و گرامی

چقدر صاف و صادق بودند ؛ و دنیائی از محبت حتی اگر در محنت

من نوروز تا نوروز حتما" با پدرم به دیدار دونفر می رفتم . پدرم روز دوٌم نوروز راه می افتادند به تبریک گوئی نزد بزرگتر ها و من هم از حدود 1335 تا 1344 حتما" همراه ایشان . نخست به دیدار بزرگ فامیل والده ، سید مهدی نقیب زاده می رفتند که گویا هم طرفدار کارگران و اقشار ضعیف جامعه و هم قطب دراویش بود و عجب باقلوا و قطٌابی که تعارف می کرد . شاید مقصود پدرم از همراه بردن من این بود که یکی از احفاد عموزاده نقیب زاده و خلاصه از احفاد شاه نعمت الله ولی هم حضور داشته باشد و انصافا" هم نقیب زاده مردی بزرگ و بزرگمنش بود . از منل ایشان که در کوچه کلاهدوزها بود مستقیم به راه می افتادیم به سوی کوچه شیخداد و شاه عبدالقیوم که منزل بزرگانی چون دائی هایشان ، حاج سید مهدی ( که اکثرا" در یزد نبودند ) حاج سید مرتضی ، حاج سید مصطفی ، حاج آقا علی ( که ایشان هم کمتر در یزد بودند ، پسر دائی بزرگترشان حاج سید طاهر ، تا حاج شیخ جلال ، حاج شیخ احمد اوقاف و حاج میرزاحسن دائی والده ام ... در آن محدوده بود .

پدرم از ارادت بسیار من به آیت الله آقا سید مرتضی ، که اگر در حدٌ نوک سوزن هم شده سمت استادی من را هم داشتند ، با خبر بودند و از این روغالبا" دوٌمین اطراق ما در آنجا بود :

عارف – ساده زیست – بی غلٌ و غش و تا بخواهی مهربان و خویشدوست که واقعا" ، با آن اخلاق صاف و صادق و بسیار خوششان ، عید را برمن و سایر کودکان و نوجوانان و جوانان ، شیرین و گوارا می کردند .

نوروز یعنی روز خوش با روی خوش ، مهر و محبت به همه بخصوص به کوچکترها ...

یادشان به خیر و گرامی

نودمین سال فقدان آیت الله العظمی آقا سید یحیی موسوی یزدی

 

 

نودمین سال فقدان آیت الله العظمی آقا سید یحیی موسوی یزدی

سال 1396 ، مصادف با نودمین سال ( به شمسی ) فقدان آیت الله العظمی موسوی یزدی بود ؛ که با آنهمه خدمت به یزد چنانکه یزد در زمان ایشان و چند دهه پس از ایشان و تحت مدیریت دینی و تبلیغی اطرافیانشان تقریبا"  شیعه – مذهبی ترین و امن ترین شهر جهان به شمار می رفته است مورد حسادت حقارت آمیز روستازادگان بی دانش ؟ ، غالبا" به خیال طرفداری از مشروطه ( که می دانیم از کجا آمده است ) قرار گرفته اند ...که گاه به انتقاداتی اقتصادی کشیده است بدون آنکه از وضعیت اقتصادی اجدادی و شیوه تفکر اقتصادی اسلامی ایشان اطلاعاتی داشته باشند :

پدر آقا سید یحیی ، یعنی آقا سید رضا ، چنانکه از نوادگان ارشد ایشان نقل شده است ( و نوادگان کم سنٌ و سال آقا سید رضا چندان اطلاعی نداشته اند ) گرچه باصطلاح امامت جماعت نداشته فاقد محراب و منبر بوده اند ؛ امٌا دارای تحصیلات حوزوی ، و از روحانیان زمان خود بوده اند که اعتقادی به روحانیت ، به عنوان شغل و ممر درآمد ، نداشته اند .

آقا سید رضا از دو – سه تاجر بزرگ ریسمان در یزد به عنوان یکی از دو – سه شهر بزرگ نسٌاجی ایران در آن عصر ناصرالدینشاهی بوده اند ، و به علاوه در جوانی حذاقتی در طبابت داشته دارای داروخانه یا در واقع عطاریی نیز بوده اند که بعدا" به دلیل مشغله فراوان آن را به دیگری واگذار کرده بوده اند و به هیچ وجه معتقد به کسب درآمد از راه روحانیت و طبابت نبوده اند ....

... و با اینهمه یکی از ملٌاکان بزرگ املاک روستائی یزد ، دارای درآمدی چشمگیر از راه کشاورزیی که در آن املاک می شده است .

فرزند ارشد آقا سید رضا ، یعنی آقا سید یحیی ، با وجود چنین میراثی به شدٌت طرفدار بهره وری و پرهیز از اسراف بوده اند چنانکه در در خاطراتشان آمده است :

« یک قلم نی از یزد به نجف بردم و مدٌت نه سال با آن نوشتم و دوباره آن را به یزد بازگرداندم . »

نجوم السرد . ص 678

پس ایشان با این شیوه فکری ( و برخلاف برادر ارجمند خود جناب آقا محمد صادق ؟ ) اهل ریسک تجاری نیز نبوده خواه نا خواه حافظ ثروت میراث پدری بوده اند ؛ امٌا

ایشان به شدٌت معتقد به تولید بوده طبیعتا" بر ثروتشان اضافه می شده است ؛

( تا آنجا که ما می دانیم در هزینه های شخصی هرگز از وجوهات اسلامی بهره نمی برده اند )

به علاوه اینکه :

با وجود دوری از اسراف و تبذیر، به شدٌت معتقد به افزایش ثروت هر فرد مسلمان به عنوان تضمین عزٌت وی در مقابل افراد غیر مسلمان و افراد فرقه ها ( در عصر حکومت ناصرالدینشاه و جانشینانش که نیمی از مردم یزد یا زرتشتی و یهودی و... و یا دارای گرایشی به باب و بهائیت و ...)  بوده اند .

طبق همین اعتقاد به بهره وری ؛ و در آن سالهای خشکسالی ، توصیه داشته اند که اگر مالکی نمیتواند یا نمیخواهد زمین خود را کشت کند و مایل به فروش آن است برای حفظ تولیدات گندم و جو و ... منطقه بهتر است توانگران آن را به قیمتی عادلانه خریداری کرده کشت کنند .

در این زمینه باز برای آنکه ثروت زمین به دست فرقه های معاند نیفتد و بر علیه مردم مسلمان بکار گرفته نشود لازم است که مسلمانان حتی الامکان به خرید املاک زراعی ( و احیاء زمین ها ) بپردازند ؛ و نهایتا :

ثروت مسلمان سبب عزٌت و استقلال و سرفرازی وی در مقابل نامسلمان است

و

عقل و شعور اسلامی مستوجب پشتوانه مالی هرفرد مسلمان برای روز مبادا و جلوگیری از وابستگی و خفٌت احتمالی است .

در آن زمان برخی از آیات عظام اصفهان ، گیلان ، مشهد ، و ... نیز چنین عقیده ای بر اولویت تجمیع ثروت و توانگری نزد مسلمانان ، داشته اند حال آنکه عوامل استعمار مقابل بر قناعت مردم شهر به کمترین مزد و درآمد و نهایتا" ناداری میفریفته حتی در کتابها مردم یزد را قانع معرفی می کرده ند ( و آنگاه درآمد و دارائی مردم یزد به جیب چه کسانی سرازیر می شده است ؟ ) .

ارشاد صریح و صحیح

 

 ارشاد صریح و صحیح

تقریبا" تمام سلاطینی که پس از اسلام بر ایران حکومت کرده اند حکومت خود را حکومت اسلامی قلمداد می کرده اند و حتی صفویان و قاجاریان خود را از سادات ! می دانسته اند .

یکی از سلاطینی که بیش از همه ادعای اسلامی بودن داشته است امیر مبارزالدین محمد بن مظفر میبدی ( 696 – 736 خورشیدی ) ، نژادا" از اعراب مهاجر به کویر خراسان ، پادشاه بخشی بزرگ از ایران به پایتختی یزد بوده است .

یکی می گفت : مبارز الدین برسر حوض خانه اش نشسته بود که وضو بسازد . دونفر از غلامانش مردی کت بسته را وارد خانه کردند که حضرت خلیفه ! این مرد مجرم است ! . مبارزالدین گفت اورا جلو بیاورید ، سرش را به لب باغچه گذاشت و گوش تا گوش برید ! . بعد به غلام ها گفت مبادا نمازم دیر شود ؛ این مرد چه کرده بود ؟ گفتند دوعدد تخم مرغ دزدیده بود ...

شاه شجاع و شاه محمود ، پسران امیر مبارزالدین هم وقتی متوجٌه شدند که مادرشان ، شاه یحیی ، دختر زاده اش ، را برای جانشینی امیر مبارز الدین پیشنهاد داده است بالاتفاق مادر خود را گائیدند ! تا حسابی تنبیه شود ! ...

چنین سلاطینی که به بهانه ی اسلامی کردن جامعه و حفاظت اسلام حکومت می کرده اند تقریبا" سراپا ضدٌ اسلامی بوده اند و البته هر خلافی از خود را توجیه می کرده اند ...

این روزها به این موضوع « دین ابزاری برای حکومت » می گویند .

امٌا بهار سال 1340 که دانش آموز دبیرستان امیر کبیر یزد بودم نه ازدین ابزاری چیزی می دانستم و نه شاید اصولا" چنین اصطلاحی رایج بود . نشریه ای در آنجا تهیه می کردم و به دیوار سرسرای دبیرستان می زدم . یکی از دانش آموزان برگی جدا شده از یک جلد قرآن را که در کمال زیبائی نقاشی و تذهیب شده بود آورد که یافته ام و .. . دیدم بسیار زیباست ؛ آن را بر سرلوحه ی نشریه ام الصاق کردم . مدیر دبیرستان ، مرحوم احمد پرورش ، که از خویشان دورمان بودند با مشاهده ی آن تزئین از مرحوم آقا سید کاظم آیت اللهی ، معاون دبیرستان ، که پسر دائی پدرم بودند پرسیده بودند این کار آقا علیرضا ( نویسنده این سطور ) چه معنی دارد و این ورق قرآن را از کجا آورده است ؟! . ... تا آقا شیخ مهدی شریعتمداری ، شوهر خواهرم ، که دبیر ریاضیاتمان بودند ، مرا در حیاط دبیرستان دیدند و سفارش کردند که برای حلٌ مسئله ای به دفتر دبیرستان بروم . آنجا از کار خودم دفاع کردم به این بهانه که برای قرآن کریم تبلیغ شده است .... نهایتا" آقا سیدکاظم که می دانستند ارادتی خاص نزد آیت الله العظمی حاج شیخ جلال الدین آیت اللهی تفتی داشتم سفارش کردند که هرچه زودتر خدمت آن حضرت برسم و مسئله کنم .

در مدرسه شفیعیه حضورشان رسیدم . حضرت آیت الله فرمودند اسلام برای طی مسیر تقرب به سوی الهی است و تعالی زندگی الهی . آیا شما به این منظور ورق قرآن را ابزار را ب نشریه ات الصاق کرده ای یا محض تزئین آن و خود نمائی ؟! . هر استفاده از دین که در راه خدا نباشد یا کراهت دارد و یا حتی حرام است و مستوجب عقوبت . ورق قرآن را از جایگاه تزئین بردارید و توبه کنید ! .

استفاده غلط از دین مستوجب عقوبت الهی است .

انشاء الله که درست روایت کرده باشم .